13. september åbner Kay Bojesen udstillingen på Trapholt

Udsendt

Til september åbner Trapholt den største udstilling nogensinde om en af Danmarks mest elskede designere - Kay Bojesen. Udstillingen, der har fået titlen Kay Bojesen - Humøret i dansk design, fortæller en ny historie om et unikt menneske, der formåede både at være en innovativ håndværker, en skarp forretningsmand og et stort legebarn. Udstillingen åbner den 13. september, og samme dag udkommer også en ny og omfattende publikation om Kay Bojesen.

Trapholts museumsinspektører Sara Staunsager og Katrine Stenum Mortensen har skabt en udstilling, der giver nye indsigter om manden, der var blandt de første til at positionere Danmark som designnation og hvis liv, viden og holdninger kan lære os noget i dag.

Manden bag den verdensberømte abe

Kay Bojesen, der blev verdenskendt for den lille abe i teak og limba fra 1951, var en driftig forretningsmand og nyskabende tænker. Udstillingen på Trapholt dykker ned i historien om den berømte træsmed, og positionerer Kay Bojesen i den historiske samtid samt vores egen nutid.

Karen Grøn, museumsdirektør på Trapholt, siger:

-Med Kay Bojesen kan vi bliver klogere på, at flere parallelle måder at arbejde med materialet skaber det originale og relevante resultat. Kay Bojesen sammenlignes i innovationsforskningen med genier som Thomas Edison og Leonardo da Vinci, som på en og samme gang formåede at være åbent legende med blik for udviklingspotentialer og strategisk sans for markedet.

Kay Bojesen var en af hovedinitiativtagerne bag Den Permanente ved Vesterport i København, der udstillede dansk håndværk og kunst, og var en overgang kunstnerisk leder på Bing & Grøndahl. I dag er efterspørgslen på kreativitet og innovation stor, og her kan vi lære af Bojesen, der tog chancer og beholdte sin nysgerrighed og legende tilgang hele livet.

Den største udstilling nogensinde

Udstillingen på Trapholt er skabt i samarbejde med Aarhus Universitet og Københavns Professionshøjskole og bringer helt nye perspektiver frem om Kay Bojesen. Over 900 m2 på museet iscenesætter den omfattende produktion af legetøj, sølv og brugsting, der kom fra Kay Bojesens hånd i de 45 år han var selvstændig.

Sara Staunsager, museumsinspektør og kurator på udstillingen, siger:

-  I arbejdet med udstillingen og scenografien er vi meget inspirerede af Kay Bojesens egen praksis, hvor han så sine udstillinger som legepladser for både børn og voksne. Tusindvis af bøgetræsklodser, et legehus, gyngeheste, grønlandske isbjerge og den afrikanske savanne danner rammen om en totaloplevelse på Trapholt helt i Kay Bojesens ånd.

Med afsæt i sin samtids tanker om pædagogikken havde Kay Bojesen fokus på fri udfoldelse, taktilitet og interaktion i sit robuste og fantasistimulerende trælegetøj. I Trapholts udstilling udfoldes dette særligt i en 50 m2 stor udstillingssal, der fyldes med 25.000 bøgetræsklodser til fri leg. Kay Bojesen så den enkle, primitive klods som det ultimative legetøj, der kunne skabe fantasifuld leg hos både børn og voksne.

Besat af aben

Aben er et billede på os selv og på Kay Bojesen, som den voksne, der aldrig stopper med at lege. Adopteret af tusindvis af danskere pryder den vores hjem og følger os gennem hele livet. På sociale medier portrætteres den som hæklet, perlet eller klædt ud i hjemmesyede kostumer. Den er billedet på nationen med det gode humør. I udstillingen udfoldes den moderne leg, og hele Danmark har doneret hæklede Kay Bojesen dyr, som efter udstillingen gives til Bamser uden Grænser.

Håndværker, innovator og legebarn

Kay Bojesen skabte et unikt legetøjsunivers med international succes. Han havde iværksætterens næse for forretning, og formåede ikke kun at aflæse marked og muligheder for sig selv, men for hele den danske designbranche. Hans tilgang til leg gjorde ham til talsmand for kreativitet og pædagogik, og hans legetøj var anset som det rigtige legetøj for moderne børn. Kay Bojesen var optaget af sin samtid og havde stærke holdninger til håndværk, uddannelse, teknologi og pædagogik.

Udstillingen er skabt i tæt samarbejde med familien Bojesen, private samlere og forskere. Der udkommer samme dag en bog med samme titel som udstillingen Kay Bojesen -

Humøret i dansk design. Udstillingen er støttet af 15. Juni Fonden, Kay Bojesen Denmark, Knud Højgaards Fond, Konsul George Jorck & Hustru Emma Jorck’s Fond, Oticon Fonden og Toyota Fonden.

For mere
INFORMATION kontakt venligst